Στο 1 με 1,2 δισ. ευρώ έβλεπε το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα πριν ενάμισι χρόνο ο τότε αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας. Τελικά αντί η κυβέρνηση να βάλει χέρι σε αυτή την τεράστια παράλληλη μαύρη αγορά καυσίμων, άπλωσε πάλι το χέρι στις τσέπες των καταναλωτών επιβάλλοντας μόνο για του χρόνου νέους φόρους σε ντίζελ και βενζίνες 492 εκατ. ευρώ.
Το κακό είναι ότι οι νέοι αυτοί φόροι, ακόμη και αν εισπραχθεί ένα μέρος τους, θα μας κοστίσουν πολλαπλάσια, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ. Αφενός θα περιορίσουν την προσδοκώμενη αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,3% ή 530 εκατ. ευρώ το χρόνο για το διάστημα 2017-2019, αφετέρου ακριβώς εξαιτίας αυτού του λόγου, θα μειώσουν κατά 10.700 θέσεις το χρόνο την απασχόληση, καθώς και κατά 178 εκατ. ευρώ τα έσοδα από άλλους φόρους και εισφορές.
Ακόμη δηλαδή και αν παρά τη μείωση της κατανάλωσης, καταστεί εφικτή η είσπραξη 408 από τα 492 εκατ. ευρώ, όπως εκτιμά το ΙΟΒΕ, οι παράπλευρες απώλειες θα είναι τέτοιες που ακυρώνουν τα όποια οφέλη. Αν μάλιστα οι αυξήσεις των φόρων στα έσοδα του Δημοσίου ανοίξουν νέο παράθυρο στο λαθρεμπόριο, όπως πιθανολογεί η έρευνα, αυξάνοντας λόγου χάρη κατά 4% τη παράνομη διακίνηση στο ντίζελ και 1% στις βενζίνες, τότε τα μισά από τα προσδοκώμενα έσοδα θα γίνουν καπνός. Αντί για 492 εκατ ευρώ, θα περιοριστούν στα 277 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Ανεφάρμοστα παραμένουν την ίδια στιγμή τα μέτρα για το λαθρεμπόριο, παρ’ ότι ενάμισι χρόνο πριν η κυβέρνηση είχε ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη. Δίχως να είναι σαφές αν στη δυστοκία, συνέβαλε η αποχώρηση από το υπ. Οικονομικών του Δ.Μάρδα που είχε τη φήμη πως γνωρίζει όσο λίγοι το λαθρεμπόριο και τα κόλπα της αγοράς στη χώρα μας, εντούτοις η κατάσταση παραμένει χαοτική, και κανείς δεν αγγίζει το πρόβλημα.
Από το “σκάνδαλο” με το σύστημα εισροών-εκροών…
Περισσότερο σκανδαλώδης όσο καμιά άλλη περίπτωση είναι το σύστημα εισροών- εκροών στα πρατήρια, το κατεξοχήν μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου, το οποίο και κόστισε συνολικά σε πρατηριούχους και Δημόσιο (χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Δαπανών) πάνω από 100 εκατ. ευρώ.
Τι και αν έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων, τι και αν αυτά αποστέλλουν κανονικά στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών, το σύστημα συνεχίζει στην πράξη να μην λειτουργεί, όπως κατήγγειλε για πολλοστή φορά χθες ο Γιάννης Αλιγιζάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών στη διάρκεια σχετικής εκδήλωσης. Τα στοιχεία δεν τυγχάνουν επεξεργασίας, ούτε αξιοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, στην ουσία επομένως είναι άχρηστα, και το επιχείρημα ότι το προσωπικό είναι λιγοστό δεν δημιουργεί λιγότερο αλγεινές εντυπώσεις. Χαρακτηριστική είναι η έρευνα του Πολυτεχνείου, που με βάση ένα δείγμα 150 πρατηρίων στην Αττική, διαπίστωσε πως μία στις έξι αντλίες πρατηρίων (14,5%) κλέβουν τον καταναλωτή, παρουσιάζοντας περίεργες διαφορές ανάμεσα σε αυτό που πληρώνει και σε εκείνο που παραλαμβάνει. Το εντυπωσιακό είναι ότι οι αποκλίσεις αυτές καταγράφονται από τα συστήματα εισροών- εκροών, τα οποία και έχουν εγκατασταθεί στα περισσότερα σημεία διακίνησης, όπως είπε ο καθηγητής Φάνης Ζαννίκος ο οποίος και επιμελήθηκε την έρευνα. Ουδείς όμως στο υπουργείο Οικονομικών ελέγχει τα στοιχεία!
…στα GPS φαντάσματα
Έτσι, επτά χρόνια (φαγούρας) από τότε που νομοθετήθηκε για πρώτη φορά το σύστημα εισροών- εκροών, αυτό παραμένει ανενεργό, με αποτέλεσμα αφενός το Δημόσιο να μην μπορεί να εισπράξει διαφυγόντα έσοδα 250- 300 εκατ ευρώ ετησίως, αφετέρου να ενισχύεται ο αθέμιτος ανταγωνισμός στην αγορά από τους παρανομούντες σε βάρος των υγιών επαγγελματιών και επιχειρήσεων.
Το ίδιο συμβαίνει με σειρά άλλων μέτρων. Τα περίφημα GPS στα βυτιοφόρα που υποτίθεται ότι θα παρακολουθούσαν τις μετακινήσεις τους συνεχίζουν να αγνοούνται, καθώς εκκρεμεί ακόμη η επίμαχη κοινή υπουργική απόφαση για τις προδιαγραφές τους. Το αυτό συμβαίνει με τις αποφάσεις για την επέκταση του συστήματος εισροών- εκροών σε όλους τους αποθηκευτικούς χώρους που αποθηκεύουν ή διακινούν καύσιμα, από τους σταθμούς αεροπορικών καυσίμων, τις μαρίνες, και τα εργοτάξια, μέχρι τα πάρκινγκ των ΚΤΕΛ και άλλους ύποπτους χώρους για λαθρεμπόριο. Το θεσμικό οπλοστάσιο δηλαδή, είτε υπάρχει και δεν εφαρμόζεται, είτε ακόμη αναζητείται. Στην πραγματικότητα ένα μεγάλο ερωτηματικό καλύπτει το κεφάλαιο λαθρεμπόριο στη χώρα μας. Το μόνο βέβαιο είναι ότι το αφήγημα της κυβέρνησης για την καταπολέμησή του, η οποία και θα έφερνε έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων, έχει καεί.
Για να καταλήξουμε στους νέους φόρους
Σαν αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, το μόνο απτό στοιχείο είναι η επιβολή νέων φόρων : Στο πετρέλαιο θέρμανσης, από τις 15 Οκτωβρίου οπότε και ξεκινά η διάθεσή του, οι φόροι θα καλύπτουν πλέον το 54% της τελικής του τιμής (έναντι 32,1% του μέσου όρου της ΕΕ) και στη βενζίνη από τον Ιανουάριο του 2017, θα ισοδυναμούν με το 70% της λιανικής της τιμής (66,2% στην ΕΕ).
Αυτές ακριβώς οι αυξήσεις της φορολογίας στα καύσιμα, θα οδηγήσουν, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ σε άνοδο των τιμών, αύξηση κόστους για τις επιχειρήσεις, μείωση της κατανάλωσης και των εσόδων του Δημοσίου, ενώ οι επιπτώσεις θα είναι ακόμη δυσμενέστερες εφόσον συνυπολογιστεί πιθανή έξαρση του λαθρεμπορίου, όπως προβλέπει το ένα από τα σενάρια που εξέτασε. Σύμφωνα με αυτό, τα επιπλέον έσοδα από τις αυξήσεις των φόρων θα περιοριστούν σε 274,277,281 εκατ. ευρώ για την τριετία 2017-2019 έναντι των προσδοκώμενων 408,414, και 421 εκατ. ευρώ. Το αμέσως χειρότερο σενάριο, είναι η οικονομία να αναπτυχθεί με χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 1%, την τριετία 2017-2019, οπότε και τα επιπλέον έσοδα από τους φόρους στα καύσιμα θα διαμορφωθούν αντίστοιχα σε 325, 249 και 179 εκατ. ευρώ για το ίδιο διάστημα.
liberal.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου