Τον πρώην υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και τον πρώην επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) Χάρη Θεοχάρη δείχνει ως υπεύθυνους για την αποφυγή φόρων της τάξης του 1,2 δισεκατομμυρίου ευρώ από τις εταιρείες ΕΛΠΕ (όταν είχε τη διαχείριση ο όμιλος Λάτση) και ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ομίλου Βαρδινογιάνννη) την περίοδο 2010-2014 πόρισμα του οικονομικού εισαγγελέα.
Η φοροαποφυγή σύμφωνα με τους οικονομικούς εισαγγελείς έγινε μέσω αγορών-πωλήσεων πετρελαϊκών προϊόντων και διαμεσολάβησης εταιρειών του εξωτερικού και offshore, οι οποίες δεν ελέγχθηκαν ως όφειλαν λόγω της ερμηνείας που έδωσε στην υφιστάμενη νομοθεσία ο Χάρης Θεοχάρης και τροπολογίας του Γιάννη Στουρνάρα που μετέτρεπε σε «μαχητές τριγωνικές συναλλαγές» και μάλιστα αναδρομικά.
Η δικογραφία αφορά μηνυτήρια αναφορά που κατατέθηκε προς τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος από την εταιρεία ΚΜΟΙΛ ΑΕ Πετρελαιοειδών, η οποία στρέφεται κατά του Γιάννη Στουρνάρα, διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, για την περίοδο που ήταν υπουργός Οικονομικών, και κατά του Χάρη Θεοχάρη, νυν βουλευτή, για την περίοδο που ήταν γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων. Επίσης κατά του Ι. Κωστόπουλου, μέλους του ΔΣ των ΕΛΠΕ, και του Β. Βαρδινογιάννη, μέλους του ΔΣ της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (Ελλάς).
Σχετικά με τα δύο πρώτα πολιτικά πρόσωπα, για τον Γ. Στουρνάρα η εξέλιξη της υπόθεσης εξαρτάται από το κοινοβούλιο και το αν θα υπάρξει η περαιτέρω διαδικασία εκκίνησης του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Για τον Χ. Θεοχάρη διενεργείται προκαταρκτική εξέταση και ανάλογα με την έκβασή της η μηνυτήρια αναφορά μπορεί να προωθηθεί στην Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής προκειμένου να συζητηθεί αν θα αρθεί η ασυλία του.
Οι κατηγορίες κατά του Γ. Στουρνάρα
Όσον αφορά τον Γιάννη Στουρνάρα, στη δικογραφία γίνεται λόγος για τα αδικήματα της κακουργηματικής απιστίας, της παράβασης καθήκοντος και της κατάχρησης εξουσίας.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται «μετά από επανειλημμένες προσπάθειες, πέτυχε μετά από εισήγησή του την ψήφιση της με αριθμό 1251/67 τροπολογίας προκειμένου να διαγραφούν βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις, ωφελώντας τις εταιρείες ΕΛΠΕ και ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ με ταυτόχρονη απώλεια φορολογικών εσόδων από το δημόσιο ταμείο».
Επίσης σημειώνεται ότι «αν και γνωρίζει από προηγούμενη θητεία του ως υπουργός Οικονομικών το θέμα των ανωτέρων τριγωνικών συναλλαγών, που βάσει εγκυκλίων και νόμων θα έπρεπε τουλάχιστον να τις κρίνει ως ύποπτες και να εποπτεύσει τις τράπεζες μέσω των οποίων έγιναν οι ανωτέρω συναλλαγές, δεν προέβη στις οφειλόμενες νόμιμες ενέργειες προκειμένου να αποκαλυφθεί η φοροδιαφυγή, η μετανάστευση κεφαλαίων στο εξωτερικό, η ζημιά της Εθνικής Οικονομίας».
Να υπενθυμίσουμε ότι η επίμαχη τροπολογία ψηφίστηκε στις 13 Μαρτίου του 2014 και είχε αναδρομική ισχύ. Στη δικογραφία επισημαίνεται ότι ο Γιάννης Στουρνάρας «με την ιδιότητα του υπουργού Οικονομικών επίμονα επιχειρούσε την ψήφιση τροπολογίας, επεμβαίνοντας ουσιαστικά στο έργο της δικαστικής εξουσίας αφού επιχείρησε και πέτυχε τη διαγραφή βεβαιωμένων φόρων που αποτελούσαν δημόσια έσοδα». Μάλιστα σημειώνεται ότι από την αναδρομικότητα της διάταξης «οι μόνοι που ωφελούνται είναι αυτοί στους οποίους ήδη είχαν επιβληθεί και βεβαιωθεί φορολογικά πρόστιμα». Σύμφωνα με τα έγγραφα που επισυνάπτονται στη δικογραφία, τα ακριβή ποσά των προστίμων επιμερίζονται σε 660 εκατομμύρια ευρώ για τα Ελληνικά Πετρέλαια και σε 220 εκατομμύρια ευρώ για τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ και μάλιστα αυτά αφορούν μόνον τη φορολογική χρήση του 2010.
Οι καταγγελίες για τον Χ. Θεοχάρη
Για τον Χ. Θεοχάρη αναφέρεται ότι λειτούργησε «σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος» αφού «στις 28/8/2013 εξέδωσε την ΠΟΛ 1198 εγκύκλιό του με την οποία προσπαθούσε μεταξύ άλλων να ερμηνεύσει κατά τέτοιον τρόπο το νόμο ώστε να μην εισπραχθούν φόροι, πρόστιμα και προσαυξήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τις χρήσεις 2010 και 2011 που είχαν επιβληθεί σε εταιρείες που δραστηριοποιούνταν με τριγωνικές συναλλαγές μέσω offshore εταιρειών».
Μάλιστα στη δικογραφία γίνεται λόγος για «ζήλο» του Χ. Θεοχάρη προκειμένου «να διαγραφούν βεβαιωμένοι φόροι των εταιρειών ΕΛΠΕ δήθεν για να μην μείνει η χώρα χωρίς πετρέλαιο, γιατί τα πρόστιμα στα δύο διυλιστήρια θα τα οδηγούσαν στο κλείσιμο, θεωρώντας μάλιστα ότι οι τριγωνικές συναλλαγές στον νόμο 3482/10 είχαν οριστεί με λανθασμένο τρόπο, θεωρώντας προφανώς ότι πρέπει να επιτρέπονται οι τριγωνικές συναλλαγές».
Επίσης επισημαίνεται πως «η εγκύκλιος του κ. Θεοχάρη αποτέλεσε την αφετηρία για την προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων μέσα από αλλεπάλληλες προσπάθειες με τροπολογίες. Δυστυχώς παρά τις επισημάνσεις της Γενικής Γραμματείας Διαφάνειας διαγράφηκαν τελικά φόροι, πρόστιμα και προσαυξήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ». Τέλος, σημειώνεται πως ο Χ. Θεοχάρης γνώριζε «ότι οι τριγωνικές συναλλαγές με εξωχώριες εταιρείες συνδέονται με παράνομες, αντισυμβατικές χρεώσεις κατά το δοκούν, με την “εξοικονόμηση” αφορολόγητων πόρων που λειτουργούν και ως στοιχείο νόθευσης του ανταγωνισμού».
by Ελβίρα Δρακάκη
Πηγή: documentonews.gr (του Γεράσιμου Λιβιτσάνου)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου