Συνοδεία... τουρκικής ακταιωρού φτάνουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες στα ελληνικά νησιά. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τη δικογραφία που παρουσιάζει σήμερα το «Εθνος της Κυριακής», σύμφωνα με την οποία, τουρκικό πλοίο «συνόδευσε» ιστιοπλοϊκό με πρόσφυγες ακόμη και στα ελληνικά χωρικά ύδατα, υποδεικνύοντας μάλιστα την πορεία που έπρεπε να ακολουθήσουν με... λέιζερ.
- ΕΘΝΟΣ
- 18:29,
- 8
Προορισμός δεν ήταν άλλος από το Αγαθονήσι, όπου πράγματι αποβιβάστηκαν οι 53 Ιρακινοί. Η παρουσία της τουρκικής ακταιωρού καταγράφηκε μάλιστα και στο σχετικό έγγραφο του Λιμενικού Σώματος, στην αναφορά για την περιπολία που εστάλη μέσω του Λιμεναρχείου Λέρου!
Το περιστατικό σημειώθηκε στις 16 Ιανουαρίου, ενώ το παζάρι της Τουρκίας με τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος συμφωνίας για το Προσφυγικό - υπεγράφη τελικά στις 18 Μαρτίου.
Μέσω των επίσημων συνομιλητών της, η Τουρκία διεκδικούσε περαιτέρω χρήματα και πολιτικά ανταλλάγματα όπως διευκόλυνση της διαδικασίας για βίζα και την ένταξή της στην ΕΕ, ενώ την ίδια στιγμή, το τουρκικό ναυτικό φαίνεται πως είχε αναλάβει την... ανεπίσημη δουλειά: τις «χαλαρές» περιπολίες στη θάλασσα, αφήνοντας τα πλοιάρια των διακινητών να περνούν, προκειμένου οι προσφυγικές ροές να πιέσουν ακόμη περισσότερο την Ελλάδα και την Ευρώπη.
«Σε συνέχεια ανωτέρω σχετικής και στα πλαίσια προγραμματισμένης παραμονής-περιπολίας ''Ποσειδών Ταχεία Επέμβαση'' εν θέματι σκάφους στη νήσο Φαρμακονήσι αναφέρουμε απόπλου την 272200/01-16 από νήσο Λέρο», σημειώνεται στην αναφορά του Λιμενικού.
«Εντοπισμός εντός Ε.Χ.Υ. (σ.σ. Ελληνικών Χωρικών Υδάτων) της τουρκικής ακταιωρού SG-68. Η οποία αρχικά αγνοούσε τις φωνητικές-ηχητικές και φωτεινές υποδείξεις μας για αποχώρησή της από ελληνικά χωρικά ύδατα, με την αιτιολογία ότι βρισκόταν εκεί για παροχή συνδρομής σε σκάφος στο οποίο επέβαινε ικανός αριθμος πιθανόν ΠΕΠ. Κατόπιν αλλεπάλληλων υποδείξεών (παρατηρήσεων) μας προς ανωτέρω ακταιωρό, αυτή κινήθηκε προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα στα οποία εισήλθε την 280200/01-16», καταγράφεται στο ντοκουμέντο, μην αφήνοντας καμία αμφιβολία σχετικά με το τι συνέβη.
Αλλά και από τις καταθέσεις των δύο μαρτύρων, προκύπτει η παρουσία της τουρκικής ακταιωρού για μεγάλο χρονικό διάστημα δίπλα στο ιστιοπλοϊκό σκάφος BRECA, σαν να τους συνόδευε, πάντως χωρίς να κάνει οποιαδήποτε προσπάθεια να ανακόψει την πορεία του ή να το εμποδίσει να εξέλθει των τουρκικών χωρικών υδάτων. Αντίθετα, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, με λέιζερ τους έδειχνε τον δρόμο για τα ελληνικά νησιά.
«Ταξιδεύαμε για τρεις ώρες και ο καιρός ήταν πολύ κακός. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, για περίπου δύο ώρες, έβλεπα σκάφος του τουρκικού Λιμενικού να μας ρίχνει δέσμες φωτός λέιζερ. Συνέχεια μας καθησύχαζε ο καπετάνιος του σκάφους που μας μετέφερε και έλεγε ότι σύντομα φτάνουμε στην Ελλάδα», αναφέρει ένας από τους μάρτυρες στην κατάθεσή του. «Είδα ένα σκάφος του τουρκικού Λιμενικού που μας παρακολουθούσε και μας έριχνε δέσμες φωτός λέιζερ. Εκείνη την ώρα ο καπετάνιος κάλεσε κάποιον με το κινητό του τηλέφωνο. Ακουσα τον καπετάνιο να μιλά αραβικά. Μετά από αρκετές ώρες μόλις μπήκαμε στα ελληνικά ύδατα, το σκάφος του τουρκικού Λιμενικού αποχώρησε», συμπληρώνει ο δεύτερος μάρτυρας.
Ο ίδιος πρόσφυγας αναφέρει ότι είχε ακούσει από τους Τούρκους διακινητές ότι είχαν «λαδώσει» Τούρκους λιμενικούς. «Εχω να προσθέσω ότι άκουσα τους Τούρκους διακινητές να λένε σε εμάς ότι θα ταξιδέψουμε και να μην ανησυχούμε εφόσον έχουν αμειφθεί οι Τούρκοι λιμενικοί από τους ίδιους», καταλήγει η κατάθεση του μάρτυρα. Τελικά το ιστιοπλοϊκό έπεσε σε βράχο του Αγαθονησίου, όπου έσπευσε να τους περισυλλέξει το ελληνικό Λιμενικό.
Από όλους τους επιβαίνοντες, μόνο ένας συνελήφθη. Πρόκειται για έναν Σύρο, που παρότι ο ίδιος ισχυρίζεται ότι είναι κι εκείνος πρόσφυγας που επιστράτευσαν οι Τούρκοι δουλέμποροι, προκειμένου ως όψιμος καπετάνιος να οδηγήσει από την Αλικαρνασσό το σκάφος -κατά την συνήθη πρακτική των διακινητών- συνελήφθη ως μέλος του κυκλώματος των δουλεμπόρων.
«Δεν τους έφερα εγώ τους ανθρώπους. Με ανάγκασαν να πιάσω το τιμόνι του σκάφους. Με απείλησαν ενώ ήμουν πάνω στο σκάφος. Μου είπαν ότι ή θα αναλάβω εγώ τη διακυβέρνηση ή θα μου έδεναν μια μεγάλη πέτρα και θα με πετούσαν στη θάλασσα. Φοβήθηκα και ανέλαβα...
Με απείλησε ένας Τούρκος με έναν μεταφραστή στα αραβικά και είπε ότι ο καπετάνιος αρρώστησε και ήταν στο νοσοκομείο και γι' αυτό θα αναλάμβανα εγώ το σκάφος», λέει ο κατηγορούμενος. Οταν τον ρωτούν οι Λιμενικοί αν γνωρίζει τα στοιχεία του Τούρκου που τον απείλησε απαντά: «Λέγεται το ''δελφίνι'', είναι λίγο πιο ψηλός από μένα που είμαι 1.80 μ. Και πιο εύσωμος από εμένα που είμαι λεπτός και φορούσε πάντα μια μπλούζα με κουκούλα. Είναι ηλικίας 35-40 ετών. Εδωσα 200 δολάρια στην Τουρκία σε αυτόν τον Τούρκο για τη μεταφορά μου... Είμαι στην Τουρκία λιγότερο από έναν μήνα. Εχω οικογένεια και δύο αδέρφια μικρότερα στην Συρία. Είμαστε Σουνίτες και μειονότητα εκεί και μας σκοτώνουν. Εφυγα με σκοπό να πάω Γερμανία...», σημειώνει ο συλληφθείς.
Εξοντωτικές ποινές
«Η αντιμετώπιση των σύγχρονων κυκλωμάτων διακίνησης ανθρώπων δεν μπορεί να γίνει εξ αποστάσεως με μαθηματικά μοντέλα ανταλλαγής και σίγουρα απαιτεί μια ολιστική στάθμιση των πραγμάτων», δηλώνει στο «Εθνος της Κυριακής» ο δικηγόρος Ζαχαρίας Κεσσές. «Δεν μπορεί το αδίκημα της διακίνησης να τιμωρείται με εξοντωτικές ποινές στην Ελλάδα, ενώ στην Τουρκία να αντιμετωπίζεται ως ήσσονος σημασίας αδίκημα. Δεν είναι δυνατόν να γίνεται λόγος για ολοκληρωμένη προσπάθεια αντιμετώπισης των προσφυγικών ροών και να μην έχει θιχτεί το αποδεδειγμένα δεδομένο ζήτημα της διαφθοράς αξιωματούχων και στελεχών του τούρκικου Λιμενικού.
Δεν νοείται η Πολιτεία και τα ευρωπαϊκά όργανα να συνεχίσουν να κλείνουν τα μάτια στην απουσία οποιασδήποτε οργανωμένης προσπάθειας για την εξάρθρωση των κυκλωμάτων διακίνησης από πλευράς Τουρκίας», επισημαίνει με νόημα.
«Παράλληλα είναι σαφές ότι η σύλληψη και η επιβολή εξοντωτικών ποινών σε πρόσφυγες, οι οποίοι επιστρατεύονται όψιμα ως αναλώσιμα όργανα έναντι έκπτωσης στο τίμημα της μεταφοράς από τους διακινητές για την οδήγηση των λεμβών μέχρι τα ελληνικά παράλια, δεν επιφέρει κανένα απολύτως πλήγμα στα ίδια τα κυκλώματα», καταλήγει ο έγκριτος νομικός. ΜΕ 'εισιτηριο' 2.000 δολ.
Τα 55 άτομα που επέβαιναν στο ιστιοπλοϊκό σκάφος ήταν κυρίως Ιρακινοί υπήκοοι. Στη συντριπτική τους πλειονότητα, ήταν οικογένειες: 16 άνδρες, 16 γυναίκες και 23 παιδιά. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, κάθε άτομο πλήρωσε περίπου 2.000 δολάρια για να μπορέσει να επιβιβαστεί στο πλοίο, οι συνθήκες ήταν ασφυκτικές καθώς ήταν υπεράριθμοι για το συγκεκριμένο σκαρί, ενώ δεν φορούσαν καν όλοι σωσίβια.
Στελέχη του τουρκικού Λιμενικού όχι μόνο δεν εμποδίζουν τα σκάφη με τους πρόσφυγες να εξέλθουν των τουρκικών χωρικών υδάτων, αλλά τους δείχνουν τον... δρόμο για τα ελληνικά νησιά.
ΜΑΡΙΑ ΨΑΡΑ - ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΠΙΝΤΕΛΑΣ
astynomiko@pegasus.gr\
astynomiko@pegasus.gr\
ethnos
About Unknown
This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου