Ο ανεξέλεγκτος δανεισμός 40 χρόνων, μαζί με τη μεγάλη διαφθορά, που εκτόξευσαν το ελληνικό χρέος στα ύψη και λειτούργησαν σαν ευκαιρία για να τεθεί η χώρα υπό επιτήρηση, οδήγησαν στη βίαιη φτωχοποίηση ενός μεγάλου τμήματος της κοινωνίας, στην αύξηση της ανεργίας που άγγιξε το 30%, στη μετανάστευση των νέων επιστημόνων και σε πολλές δυσμενείς συνέπειες στην καθημερινότητα του απλού πολίτη. Όλες αυτές οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης δημιούργησαν δικαίως μια μεγάλη δυσπιστία σε κάθε είδους δανεισμό.
Όταν λοιπόν προτείνεται από τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης δάνειο 37,5 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), τα πρώτα αντανακλαστικά είναι δικαιολογημένα αρνητικά.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, δείχνοντας μια υπέρμετρη αυτοπεποίθηση, αλλά και υπεροψία, έφερε στην οικονομική επιτροπή βιαστικά και χωρίς προηγούμενη διαβούλευση την πρότασή του για το δάνειο των 37,5 εκατ., λες και ήταν ένα απλό καθημερινό θέμα που χρειαζόταν μια απλή πλειοψηφία.
To δάνειο αυτό, που θα συμπληρωθεί και από άλλους πόρους, από ΕΣΠΑ και δημόσιες επενδύσεις, για μια συνολική επένδυση 50 εκατ. ευρώ, έχει στόχο -όπως δηλώνεται στην εισήγηση- τη διάθεσή του σε έργα που θα βελτιστοποιούν τη ζωή των πολιτών της Θεσσαλονίκης.
Μια τέτοια απόφαση όμως προϋποθέτει μια ευρεία συναίνεση, όχι μόνο στο δημοτικό συμβούλιο και στην οικονομική επιτροπή, αλλά και στην κοινωνία των πολιτών.
Είναι αλήθεια πως η ΕΤΕπ είναι ένας πιστωτικός οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δανείζει με χαμηλό επιτόκιο, λειτουργεί και ως τεχνικοοικονομικός σύμβουλος, και μπορεί να λειτουργήσει ως συμπληρωματικό χρηματοδοτικό εργαλείο, κυρίως για έργα που δεν είναι επιλέξιμα από το ΕΣΠΑ.
Όμως για να κάνεις μια επένδυση 50 εκατ., με δάνειο 37,5 εκατ., χρειάζεται να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο, οραματικό αλλά και ρεαλιστικό σχέδιο, με μια σειρά έργων που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών, το περιβάλλον και τον πολιτισμό και είναι αποδεκτά από τον λαό της Θεσσαλονίκης.
Ένα σχέδιο που δημιουργεί θέσεις απασχόλησης, βελτιώνει κοινωνικές δομές και φτιάχνει την πόλη στα μέτρα των πολιτών. Με έργα που έχουν μελετηθεί και κοστολογηθεί, που δεν θα αρχίσουν όλα μαζί, αυξάνοντας την πιθανότητα να μείνουν ημιτελή, αλλά με προτεραιότητες και ιεράρχηση των αναγκών.
Για να γίνει αποδεκτός αυτός ο σχεδιασμός, πρώτα από όλα από τους δημότες, πρέπει να προηγηθεί μια σειρά ενεργειών, όπως συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο πριν να έρθει το θέμα προς ψήφιση, εκπομπές στη δημοτική τηλεόραση με παρουσίαση όλων των απόψεων, διοργάνωση ημερίδων και εκδηλώσεων όπου θα εξεταστεί η ωριμότητα και η βιωσιμότητα των έργων, καθώς και η ανταποδοτικότητά τους - οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική.
Μια ουσιαστική διαβούλευση προϋποθέτει συμμετοχή της αντιπολίτευσης τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην παρακολούθηση των έργων, με απόρριψη προτάσεων της διοίκησης για τις οποίες υπάρχει διατυπωμένη και τεκμηριωμένη αρνητική θέση και συμπλήρωση του συνολικού σχεδιασμού με προτάσεις και από την αντιπολίτευση και από κοινωνικές ομάδες.
Χρειάζεται βεβαίως να προηγηθεί αναλυτική τεκμηρίωση, αφού συνυπολογιστούν τα υπόλοιπα δάνεια αλλά και οι άλλες υποχρεώσεις, ότι η λήψη ενός τέτοιου δανείου δεν θα υποθηκεύσει το μέλλον του δήμου και δεν θα στραγγαλίσει την οικονομική δυνατότητα μιας επόμενης διοίκησης για την εφαρμογή μιας άλλης, διαφορετικής ή συμπληρωματικής πολιτικής.
Στον προγραμματισμό είναι αναγκαίο να υπάρχει η δέσμευση για μείωση των δημοτικών τελών και γενικά οικονομική ελάφρυνση των πολιτών, ιδιαίτερα των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.
Υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα μέχρι αυτή η πρόταση χρηματοδότησης, που ήρθε και αιφνιδίασε ακόμα και συμβούλους της “Πρωτοβουλίας”, να είναι ώριμη να έρθει προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο.
Όμως ο γόνιμος διάλογος, η αντιπαράθεση αλλά και η σύνθεση απόψεων, και η επικοινωνία με τους πολίτες και ευρείες κοινωνικές ομάδες, για την εξυπηρέτηση των οποίων εξάλλου έχει εκλεγεί η κάθε διοίκηση του δήμου, συμβάλλει στην υιοθέτηση μιας απόφασης προς το συμφέρον της πόλης.
makthes.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου