Nike και Ford ακονίζουν τα ξίφη τους για τον Trump

Nike και Ford ακονίζουν τα ξίφη τους για τον Trump - Κεντρική Εικόνα/Video 

Σε αναβρασμό μοιάζουν να βρίσκονται τον τελευταίο καιρό οι βιομηχανίες παπουτσιών, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κολοσσοί του λιανεμπορίου σχετικά με τις διεθνείς τους δραστηριότητες αφού ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος, Donald Trump, πιέζει για δραστικές μεταρρυθμίσεις στους κανονισμούς εμπορίου των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η απόφασή του να μην συμμετέχει πλέον στη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου (TTP) και η δέσμευσή του να επαναδιαπραγματευτεί την Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου της Νότιας Αμερικής (NAFTA) πιέζει τις επιχειρήσεις να αναδιοργανώσουν τις αλυσίδες ανεφοδιασμού τους και να επαναπρογραμματίσουν τις επενδύσεις των κεφαλαίων τους για την νέα εποχή που φέρνουν οι πολιτικές προστατευτισμού.
Τα νέα δεδομένα για την ενίσχυση της παραγωγής και την μείωση της ανεργίας που φέρνει η προεδρία Trump προβληματίζουν ιδιαίτερα εισαγωγείς όπως η Nike και η Ford Motor Co.
«Κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται στην παγκόσμια αγορά προσπαθεί να καταλάβει τι πρόκειται να αλλάξει» αναφέρει ο Simeon Siegel, αναλυτής της Instinet LLC. Οι συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα, στους φόρους και στα κόστη κατασκευής «τίθενται προφανώς υπό αμφισβήτηση».
Ήδη από την Δευτέρα, ο νέος πλανητάρχης υπέγραψε τα έγγραφα που εκπληρώνουν τις προεκλογικές του υποσχέσεις και βάζουν τρικλοποδιά στην πολιτική εμπορίου που ίσχυε μέχρι χθες.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι κατά την προεκλογική του εκστρατεία ο Trump συστηματικά κατηγορούσε τις προαναφερθείσες συμφωνίες ως υπαίτιες για την ανεργία στη χώρα και χαρακτήριζε την TTP ως δυνητική καταστροφή συμπληρώνοντας πως η Nafta ήταν μια από τις χειρότερες συμφωνίες που έχουν υπογραφεί ποτέ. Για να βελτιώσει την κατάσταση μάλιστα, υποσχέθηκε στους αμερικανούς πως θα προστατέψει τις αμερικανικές θέσεις εργασίας φορολογώντας τις εισαγωγές ούτως ώστε οι εταιρείες να μην μπορούν να παρασκευάζουν τα προϊόντας τους στο εξωτερικό.
«Πολλές πολυεθνικές και κατασκευαστικές εταιρείες θα απογοητευτούν από την αποχώρηση των ΗΠΑ από την TPP και θα βιώσουν μια περίοδο αβεβαιότηττας με την επαναδιαπραγμάτευση της Nafta» ανέφερε η Caitlin Webber, αναλυτής του Bloomberg Intelligence.
Στρατηγική στην Ασία
Ρόλο κλειδί στην επαναδιαπραγμάτευση θα παίξει ο νέος υπουργός Εμπορίου, Wilbur Ross, σύμφωνα με τον Steve Miller, γενικό διευθυντή της International Automotive Components Group, το 60% της οποίας ανήκει στην προσωπική εταιρεία του Ross , WL Ross & Co.
«Είμαι χαρούμενος που έχουμε υπεύθυνο και ικανό προσωπικό γύρω από τον νέο πρόεδρο και που θα συμβάλλει στο να βελτιωθεί κατά πολύ η πληγωμένη εμπορική δραστηριότητα της Αμερικής» ανέφερε ο Miller σε συνέντευξή του. «Άλλωστε ο Wilbur έχει δηλώσει ότι πιστεύει πως πρέπει να γίνουν μικροαλλαγές στην Nafta όχι όμως να τιναχτεί στον αέρα».
Παρόλα αυτά η TTP εγκαταλείπεται στο έλεός της. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μεγάλο πλήγμα για τις εταιρείες κολοσσούς σε ένδυση και υπόδηση όπως για παράδειγμα η Nike. Η μεγαλύτερη εταιρεία αθλητικών ειδών, η οποία κατασκευάζει τα Air Jordan και άλλα μοντέλα της στην Ασία, βασιζόταν στη συμφωνία TTP αφού προμηθεύεται το 40% των παπουτσιών της από το Βιετνάμ, κράτος - μέλος της TTP.
Πολλές πολυεθνικές εταιρείες με επενδύσεις στην Ασία θα πρέπει να επανεκτιμήσουν τις στρατηγικές τους, σύμφωνα με τον οικονομολόγο του Bloomberg Intelligence Fielding Chen. Και μάλιστα ενώ ήδη πολλές από αυτές έχουν αποφασίσει να απομακρύνουν τις εγκαταστάσεις τους από την Κίνα σε μέρη όπως το Βιετνάμ για να μειώσουν αισθητά τα εργασιακά κόστη.
Η απόφαση του Trump θα κάνει τις εταιρείες αυτές να διστάσουν ως προς τα επόμενα επενδυτικά βήματά τους» ανέφερε ο Chen. «Αυτό όμως δεν θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ασιατική εφοδιαστική αλυσίδα των εταιρειών. Πιθανότερο είναι να σκεφτούν άλλους Ασιατικούς προορισμούς για να καλύψουν το κενό».
H TTP εξοικονομούσε χρήματα ακόμα και για εταιρείες λιανεμπορίου όπως οι Target Corp, Foot Locker, Wal Mart Stores Inc και άλλες. «Αν μετά από όλα αυτά η τιμή ενός ζευγαριού παπουτσιών, ενός ρούχου κι ενός αυτοκινήτου αυξηθεί, και  μάλιστα κατά πολύ, είναι σίγουρο πως αυτό δεν θα χαροποιήσει τους καταναλωτές» αναφέρει ο Donald Grimes οικονομολόγος του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.
Φυσικά δεν είναι όλες οι βιομηχανίες υποστηριχτές του συμφώνου. Τα συνδικάτα, για παράδειγμα, χειροκρότησαν τον Trump.
Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του συνδικάτου εργατών σε αυτοκινητοβιομηχανίες, Dennis Williams, συνεχάρη τον πρόεδρο για την απόσυρση από την «βαθιά προβληματική» και «εταιρικά καθοδηγούμενη» TPP. Ο  Richard Trumka από την άλλη, πρόεδρος της ομοσπονδίας των εμπορικών ενώσεων AFL-CIO, χαρακτήρισε την έξοδο από την TPP και την επαναδιαπραγμάτευση της Nafta ένα σημαντικό πρώτο βήμα» και υποσχέθηκε να αγωνιστεί για μια «νέα εμπορική συμφωνία και νέους οικονομικούς κανόνες που δεν θα ευνοούν τους ξένους επενδυτές και τις μεγάλο φαρμακευτικές εταιρείες».

Η επαναδιαπραγμάτευση της Nafta θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες συνέπειες στην βιομηχανία αυτοκινήτων η οποία εισήγαγε επιβατικά οχήματα αξίας 80 δισ. δολαρίων και εξαρτήματα αξίας 68 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ από τον Καναδά και το Μεξικό το 2015. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως το ποσοστό των εισαγωγών αντιστοιχεί στο 44% των συνολικών εισαγόμενων αυτοκινήτων και στο 47% των συνολικά εισαγόμενων εξαρτημάτων αυτοκινήτων.
Εξαιτίας του θολού τοπίου για το μέλλον, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναβάλει και τις επενδύσεις τους μέχρι να δουν πως ακριβώς θα διαμορφωθούν οι σχέσεις μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού σύμφωνα με τον Eric Noble, πρόεδρο της συμβουλευτικής εταιρείας της Καλιφόρνια CarLab. Τα προστιθέμενα κόστη θα μπορούσαν να φτάσουν το 1 δισ. δολάρια ποσό που οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν σε κάθε νέο εργοστάσιο συναρμολόγησης.
Η κίνηση αναστολής επενδύσεων θεωρείται αναμενόμενη αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπήκαν αρκετές φορές στο στόχαστρο του νέου Αμερικανού Προέδρου. Η τελευταία απειλή που απήυθυνε ο Trump ήταν προς την General Motors πριν από ένα περίπου μήνα όταν έκανε λόγο για ένα μεγάλο φόρο σε όσα αυτοκίνητα έρχονται από το Μεξικό.
Αμέσως μετά από αυτό η εταιρεία ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα επενδύσεων στις ΗΠΑ. Ομοίως και η Ford ακύρωσε τα σχέδια της για την κατασκευή νέου εργοστασίου στο εξωτερικό και δήλωσε πως αντ' αυτού θα δημιουργήσει 700 νέες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ.

Την Τρίτη, ο νέος πρόεδρος θα συναντηθεί με τους επικεφαλής της Ford, GM και Fiat Chrysler Automobile NV, όπως ανέφερε ο υπεύθυνος του γραφείου τύπου Sean Spicer.

Τόσο ο Καναδάς όσο και το Μεξικό έχουν δηλώσει ότι είναι πρόθυμοι να ξεκινήσουν συνομιλίες για την επικαιροποίηση της συμφωνίας NAFTA η οποία μετρά ήδη 23 χρόνια. Η επιμονή σε ένα μηχανισμό για την εξισορρόπηση των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού ή η ώθηση σε ένα συγκεκριμένο φόρο που θα επιβληθεί στις εισαγωγές σίγουρα θα σημάνει πρόβλημα για το σύμφωνο, δήλωσε ο Scott Lincicome, δικηγόρος με ειδίκευση στο διεθνές εμπορικό δίκαιο της White & Case στην Ουάσιγκτον.
«Αν οι διαπραγματεύσεις επικεντρωθούν στην παραγωγή και προέλευση των προϊόντων δεν αναμένεται να παρακολουθήσουμε καμία σκληρή διαμάχη. Αν όμως μιλάμε για ριζικές αλλαγές σε ευρύτερη βάση τότε η διαπραγμάτευση θα εξελιχθεί σε μια εντελώς διαφορετική ιστορία».
Η σκληρή γλώσσα του Trump θα δώσει πιθανότατα προτεραιότητα στην πραγματικότητα που θέλει τις ανοιχτές οικονομίες να φέρνουν ευημερία δήλωσε ο Lance Fritz, διευθύνων σύμβουλος της Union Pacific Corp., της μεγαλύτερης εισηγμένης εταιρείας σιδηροδρόμων των ΗΠΑ.
Άλλωστε οι διεθνείς οικονομίες σήμερα είναι στενά συνδεδεμένες μεταξύ τους», συμπλήρωσε.
insider.gr
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου